DICCIONARI D’ URGENCIES

Aquí us expliquem les urgències dentals més freqüents i com cal actuar en cada cas. Aquestes ajudes són per intentar baixar el grau de dolor, però sempre cal visitar el dentista sense deixar passar massa dies.

- Problemes sense portar cap pròtesis dental.

- És important fer visites de control un cop a l´any, no s´ha d´esperar que alguna dent faci mal per visitar el dentista.

- Dolor a la part del darrera de tot de la boca. Pot impedir mastegar bé i es deu al fet que la geniva està inflamada. Es pot tractar d´un problema amb el queixal del seny (cordal). Cal visitar el dentista per diagnosticar el problema i, si és necessari, determinar la posició del queixal.

- Dolor al fred, dolç i àcid. Es pot tractar de l´inici d´una càries. Per començar, cal evitar els factors desencadenants i netejar bé la zona adolorida amb el raspall dental. Cal visitar el dentista perquè en faci una valoració i el tractament adient.

- Dolor continu que augmenta amb les coses calentes. És un signe d´inflamació del nervi de la dent. Cal netejar la zona amb el raspall dental, evitar les coses calentes (fins i tot begudes fredes poden alleugerir les molèsties) i visitar el dentista el més aviat possible. Pot ser necessari fer el tractament de desvitalització del nervi, que caldrà que valori el doctor.

- Dolor com un pols (batec de cor). Indica que hi ha un procés d´afectació del nervi. Les molèsties poden anar augmentant i, en poques hores, el dolor pot ser molt fort. Cal visitar el dentista amb urgència. Algunes dents tenen més d´un nervi i poden presentar diferents símptomes al mateix temps.

- Dolor en presència de flemó. Un flemó és un dipòsit de material infectat produït per una infecció bacteriana. Sol haver-hi inflamació de la zona i presència de drenatge de material espès. És necessari visitar el dentista perquè en faci un diagnòstic, busqui la causa i pugui tractar-la.

- Problemes amb pròtesis fixes (ponts, corones o fundes).

- Dolor amb el fred. Es pot produir perquè la pròtesi s´ha afluixat i, temporalment, seria millor menjar aliments tebis. Sense esperar massa, cal visitar el dentista, ja que la part de la dent que queda sota una pròtesi, en pocs dies es deteriora i podria provocar la pèrdua de la dent.

- Dolor com un pols (batec de cor). Es pot tractar d´un senzill problema de geniva inflamada per alguna raó (per exemple, menjar a sota) i, tan sols netejant-la bé amb el raspall, millora en moltes ocasions. També es pot tractar d´una pulpitis o inflamació del nervi i, en aquest cas, el dolor sol ser més fort amb aliments o líquids calents. Millora al moment amb aigua freda, glopejant-la a estones i prenent un antiinflamatori. Tan aviat com es pugui, cal visitar el dentista, que farà el tractament convenient.

- Dolor sota una pròtesi col·locada recentment. Cal visitar el dentista per comprovar l’oclusió. És important no deixar-ho passar, ja que el problema es podria anar complicant i, fins i tot, arribar a provocar lesions irreversibles al nervi.

- Problemes amb pròtesis fixes sobre implants.

Sense dolor.

- Afluixament de la pròtesi. Si nota una lleugera mobilitat, cal visitar el dentista el més aviat possible.

- Trencament de la porcellana (ceràmica). Pot notar-se als pocs dies de la seva col·locació. Cal visitar el dentista i, segons com sigui el trencament, es procedeix a arreglar-ho.

Amb dolor.

- Pot ser a causa de la presència de restes de menjar sota la pròtesi. En aquests casos, cal netejar bé la zona amb raspallets interproximals, i així, poder accedir als espais entre la pròtesi i la geniva.

- Pot haver-se afluixat algun cargol de fixació, i al moure´s, provoca inflamació de la geniva i dolor. De moment, cal netejar bé la zona fent un massatge a la geniva i tan aviat com es pugui, cal visitar el dentista perquè la torni a collar.

- Problemes amb pròtesis amovibles.

Nota important:

En casos en què es trenqui la pròtesi, mai s´hi ha de posar adhesius ni cap tipus de cola (per exemple Super Glue) perquè no aguanta les forces que hi ha a la boca i, quan la pròtesi es torna a trencar, el gruix d´adhesiu fa que les dues parts trencades no ajustin i, en moltes ocasions, cal fer una pròtesi nova.

- Si fa poc que la pròtesi ha estat col·locada i fa mal en prémer, probablement cal que el dentista acabi d´ajustar-ne els marges.

- Pròtesi amb ganxets. Hi ha casos en què la dent que suporta el ganxet o retenidor, fa mal. Pot tractar-se d´un ganxet massa fort i caldrà que el dentista l´ajusti. Mai s´ha d´intentar fer-ho a casa, ja que si es força, es poden produir punts de trencament.

- Si amb la llengua nota una esquerda que fins i tot pessiga, cal treure la pròtesi de la boca i visitar el dentista aviat. Sovint, amb una petita reparació es soluciona el problema.

- Si la pròtesi es trenca del tot, cal portar-la al dentista perquè li arregli el més aviat possible.

- Si és trenca un tros de resina, cal guardar el tros trencat i mai s´ha de manipular ni intentar arrodonir els extrems de la pròtesi.